Suplementy probiotyczne na nieswoiste zapalenie jelit

Probiotyki są najczęściej uważane za pożyteczne bakterie, zwykle występujące w produktach mlecznych, zwykle promujące zdrowie jelit lub przywracające lub wzmacniające przyjazną mikroflorę w jelitach. Uważa się, że probiotyki są ogólnie bezpieczne do spożycia, chociaż czasami mogą powodować niepożądane interakcje bakteria-gospodarz i inne skutki uboczne w bardzo rzadkich przypadkach. W normalnych warunkach organizm jest w stanie utrzymać swój własny, zrównoważony poziom mikroorganizmów, jednak czasami dochodzi do nadmiernego wzrostu bakterii potencjalnie chorobotwórczych. Najczęstszą tego przyczyną jest spadek liczby naturalnie występujących mikroorganizmów, często spowodowany stosowaniem antybiotyków w niektórych stanach. Probiotyki mogą odgrywać ważną rolę w równoważeniu tego przerostu poprzez zmniejszenie liczby bakterii chorobotwórczych.

Chociaż głównym źródłem bakterii probiotycznych są zwykle zdrowe bakterie trawienne już obecne w przewodzie pokarmowym, inne źródła obejmują prebiotyki – te, które stymulują wzrost zdrowych bakterii. Prebiotyki pochodzą ze sfermentowanej żywności, takiej jak jogurt, i zawierają Lactobacillus acidophilus, bakterię znaną ze stabilizowania liczby dobrych bakterii w przewodzie pokarmowym. Kilka badań wskazuje również, że probiotyki mogą mieć korzystny wpływ na rozwój bakterii opornych na antybiotyki. Doprowadziło to do zbadania, jak probiotyki wpływają na społeczności drobnoustrojów w przewodzie pokarmowym.

Najczęstsze pytanie dotyczące probiotyków narine dotyczy ich wpływu na drobnoustroje w jelicie grubym. Wiadomo, że przyjmowanie probiotyków zwiększa proliferację pożytecznych bakterii w okrężnicy, prowadząc do promocji normalnej flory jelitowej. Niektóre badania sugerują, że przyjmowanie probiotyku może zmniejszyć ryzyko IBS, stanu, który wpływa na regulację wypróżnień. Dodatkowo prebiotyki wspomagają wzrost niezbędnych bakterii przeciwdrobnoustrojowych w przewodzie pokarmowym. Przyjmowane w postaci pałeczek kwasu mlekowego probiotyki mogą hamować wzrost toksyn, który może prowadzić do zespołu jelita drażliwego (IBS) u podatnych osób. Inne potencjalne korzyści probiotyków obejmują leczenie pasożytów i infekcji drożdżakowych, zapobieganie lub zmniejszanie ryzyka raka oraz leczenie trądziku, wrzodów i innych zaburzeń trawiennych.

Chociaż niektóre badania wskazują na potencjalne korzyści probiotyczne w ustalaniu oporności na antybiotyki, nie ma konkretnych dowodów na to. Z tego powodu wybór, czy zażywać probiotyki, czy antybiotyki, powinien być podejmowany z jak największą starannością. Suplementacja probiotykami może być skuteczna, gdy jest stosowana razem z antybiotykami w leczeniu pojedynczego ataku biegunki lub innego podrażnienia jelit. Jednak stosowanie antybiotyków i późniejszy powrót towarzyszących objawów mogą być zbyt skomplikowane, aby można je było skutecznie łączyć z probiotykami.